Effektiv ressurserfordeling er avgjørende for en vellykket skoleopplevelse. Klasserom og utstyr er avgjørende for studentenes læringsprosess og det er avgjørende at de blir tildelt på en effektiv og rettferdig måte til lærere. Tradisjonelt har skoler hatt en manuell tildelingsprosess for å fordele disse ressursene til lærere, men det kan være ineffektivt og tidkrevende.
En algoritme drevet-matchmaking mellom lærere, klasserom og utstyr kan gi mange fordeler for skolene og de ansvarlige for fordelingen av ressursene. En slik løsning vil spare tid, krefter og vil føre til bedre beslutninger og mer objektivitet i tildelingen av ressurser.
Derfor har vi i Gibbs AS i samarbeid med Høgskolen i Østfold (SimFredrikstad) i gang satt et prosjekt der vi utvikler en algoritme som fordeler ressurser automatisk basert på flere parametre.
Samle in data og fordelingsparametre
I første steget, så må vi samle inn data og parametre som kan brukes til å avgjøre hvilke lærere/søkere som skal prioriteres. Dette kan være opptil 10 forskjellige faktorer, blant annet kan en faktor være type undervisning.
Lærere søker om deres ønsker
Her åpner vi opp for at lærere kan søke om ønsket klasserom og utstyr via et søknadsskjema. Her spesifiserer de en del ønsker, eks når de skal ha forelesning, hvilke klasserom de ønsker og hvilke utstyr m.m.
Fordelingsansvarlig får total kontroll
Dataene fra søknadsskjemaet vil visualiseres i en oversiktlig kalender. Her vil ansvarlig for fordelingen slippe å bruke word eller excel. Alt kommer direkte i kalenderen og det vil være en knapp som skal trykkes for å kjøre algoritmen. På 0,8sek så vil det være et forslag til fordeling. Det som tidligere tok flere uker kan vi nå redusere til noen par timer.